Reutylizacja linii tramwajowej nr 25
Koncepcja rewitalizacji linii tramwajowej nr 25 w powiecie będzińskim na aktywny szlak zabytków
HISTORIA wspomagana technicznym wątkiem dzielnicy Grodziec stała się mottem tego projektu. Na szlaku lub w pobliżu niego (jeśli chodzi o samą gminę Będzin) znalazły się takie zabytki jak:
- zespół pałacowo-parkowy wraz z pałacem barokowo-klasycystycznym wybudowanym przez Kazimierza Mieroszewskiego na początku XVIII w.
- browar parowy założony w 1800 r. przez hrabiego Bonatiego, ówczesnego dziedzica miejscowości Grodziec
- willę ciechanowskich – pałacyk, łączący w sobie elementy architektury włoskiej i gotyckiej, wzniesiony w latach 40. XIX w. przez, Fryderyka M. Lanci’ego na zamówienie późniejszych twórców najstarszej polskiej cementowni w Grodźcu
- cementownię Grodziec uruchomioną w 1857 roku, która była pierwszą w Polsce (wówczas pod zaborem rosyjskim), a zarazem piątą cementownią na świecie, której właścicielem był Jan Ciechanowski
- kościół Św.Katarzyny wybudowany i rozbudowany w latach 1726-1932
- kościół Św. Doroty wybudowany w 1635 roku na wzgórzu Przemienienia Pańskiego – dzisiejszej górze Św.Doroty
- willę Solvay z XIX w. wraz z sadem
- zespół byłej zabudowy KWK Grodziec z początku XX w.
- nitowaną wieżę ciśnień w Grodźcu
Czy to mało aby stworzyć projekt zabytkowego szlaku dla aktywnych mieszkańców powiatu?
Obok prezentacja naszego pomysłu na ponowne wykorzystanie czyli tzw. „reutylizację linii tramwajowej nr 25” poprzez budowę i reaktywację na początek przystanku Będzin-Muzeum, od którego wszystko powinno się zacząć – naszym zdaniem. Oczywiście przedstawiona forma i kształt przystanku to nasza wolna, luźna interpretacja, którą chcemy podkreślić istotę i rangę tego jakże ważnego w skali urbanistycznej miasta, punktu. Nowemu przystankowi można by przypisać szereg ciekawych funkcji, nie występujących w kodzie miejskim miasta Będzina. Oto kilka przykładowych z nich:
- miejski punkt informacyjny dla mieszkańców i przyjezdnych turystów zainteresowanych zabytkowym szlakiem techniki wokół byłego torowiska linii nr 25
- wypożyczalnia sprzętu sportowego (rowerów, rolek, deskorolek itp.), wzmocniona akcentem małego skateparku dla młodzieży osadzonego na tyłach przystanku
- skałka wspinaczkowa pełniąca z jednej strony funkcję akcentu podkreślającego ów miejsce, zaś z drugiej będącą miejscową atrakcją dla fanów wspinaczki w centrum kilkudziesięciotysięcznego miasta
To tylko kilka z naszych pomysłów, szybkich i do przemyślenia. Jak widać teren po torowisku ma szansę stać się czymś więcej niż zwykłą ścieżką rowerową, przy której można by odtworzyć kilka takich przystanków (z całej kolonii byłych), utożsamiających się z miejscem ich lokalizacji jak na przykład:
- przystanek „Las Grodziecki”
- przystanek „Grodziec Browar”
- przystanek „Grodziec Willa Ciechanowskich”
- przystanek „Grodziec Centrum”
OPRACOWANIE
Architekt: Rafał Lipiński, Marcin Czekaj
Koncepcja urbanistyczna zabytkowego szlaku dla aktywnych mieszkańców Będzina
Koncepcja urbanistyczna:
2010